ALGEMENE VOORWAARDEN

  1. Definities

1.1. Jeugd-& Zorgland: De zorgaanbieder die deze algemene voorwaarden hanteert voor het aanbieden van haar diensten.

1.2. Opdrachtgever: De lokale verwijzende instantie.

1.3. Cliënt(systeem): De persoon/personen die de zorg-/dienstverlening van Jeugd-& Zorgland ontvangen.

1.4. Zorgopdracht: Het document van de opdrachtgever dat de opdrachtnemer (Jeugd-& Zorgland) opdracht geeft tot het bieden van zorg in een cliëntsysteem, inclusief de financiering van die zorg. Ook wel beschikking genoemd.

1.5. Jeugdprofessional: Een SKJ-geregistreerde jeugdzorgwerker die jeugdhulp verleent.

1.6. Gezinsplan: Het plan dat door het cliëntsysteem en de jeugdprofessional wordt opgesteld, waarin doelen en afspraken worden vastgelegd.


  1. Definities (herzien)

2.1. Zorgaanbieder: Jeugd-& Zorgland, die zorg- en dienstverlening aanbiedt aan cliënten met één of meer hulpvragen en die op grond van de Wet Toelating Zorginstellingen is toegelaten om zorg vanuit de WLZ, WMO en Jeugdzorg te leveren.

2.2. Cliënt: De natuurlijke persoon die zorg afneemt bij Jeugd-& Zorgland.

2.3. Vertegenwoordiger: De wettelijke vertegenwoordiger van de cliënt of, indien er geen wettelijke vertegenwoordiger is, de natuurlijke persoon die door de cliënt persoonlijk is gemachtigd om in zijn plaats op te treden.

2.4. De beschikking van de gemeente: De beschikking waarin is vastgelegd of en zo ja, naar welke aard, omvang en duur een zorgvrager in aanmerking komt voor een zorgaanspraak op grond van de WLZ, WMO en Jeugdzorg.

2.5. Zorg(verlening): (Het verrichten van) handelingen op het gebied van zorg en ondersteuning van een cliënt.

2.6. Dienst(verlening): (Het verrichten van) andere handelingen dan zorgverlening die rechtstreeks betrekking hebben op een cliënt.

2.7. Zorgarrangement: De overeengekomen zorg en diensten.

2.8. Gezinsplan: Het document waarin de afspraken over het zorgarrangement schriftelijk worden uitgewerkt. Het plan vormt een geheel met de overeenkomst.


ZORGOVEREENKOMST

De zorgovereenkomst betreft de individuele schriftelijke overeenkomst tussen Jeugd-& Zorgland en de cliënt. Door middel van deze overeenkomst verbindt Jeugd-& Zorgland zich jegens de cliënt om zorg- en dienstverlening te verschaffen tegen betaling.

Artikel 2) Toepassing en reikwijdte algemene voorwaarden

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op elke schriftelijke én mondelinge zorgopdracht tussen opdrachtnemer (Jeugd-& Zorgland) en opdrachtgever, waarop opdrachtnemer deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, tenzij partijen hier uitdrukkelijk en schriftelijk van zijn afgeweken.
  2. Onrechtmatig bezwarende algemene voorwaarden van opdrachtgevers worden nadrukkelijk niet erkend en afgewezen.
  3. Afwijkende bepalingen moeten uitdrukkelijk en schriftelijk met Jeugd-& Zorgland worden overeengekomen. Bij onduidelijkheid over de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, dient de uitleg plaats te vinden 'naar de geest' van deze bepalingen.
  4. De algemene voorwaarden worden voorafgaand aan of bij de totstandkoming van de overeenkomst aan de cliënt overhandigd.
  5. Op verzoek van de cliënt licht Jeugd-& Zorgland de algemene voorwaarden mondeling toe.


Artikel 3) Wettelijke regelingen

Veel hulp van Jeugd-& Zorgland wordt verleend op basis van wettelijke regelingen, zoals de Jeugdwet en de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Jeugd-& Zorgland hanteert deze wettelijke voorschriften indien van toepassing, zorgt voor een zorgvuldige uitvoering van hetgeen deze regelgeving vereist, en stemt de hulp- en zorgverlening af met het cliëntsysteem.


Artikel 4) Verloop van het hulpverleningsproces

  1. Voor veel hulp van Jeugd-& Zorgland is een beschikking van de gemeente of een geldige verwijzing van een daartoe conform de Jeugdwet gerechtigde persoon of instantie nodig.
  2. Jeugd-& Zorgland streeft ernaar alle vormen van jeugdhulp binnen 6 weken beschikbaar te hebben. Indien deze termijn niet gehaald kan worden, wordt overlegd met de opdrachtgever of de zorgopdracht, ondanks de langere wachttijd, alsnog aan Jeugd-& Zorgland kan worden gegeven.
  3. Jeugd-& Zorgland aanvaardt de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de jeugdhulp pas vanaf het moment dat het eerste contact tussen de jeugdprofessional en het cliëntsysteem wordt gelegd.
  4. De inhoud van de hulp wordt samen met het cliëntsysteem vastgelegd in een gezinsplan. Dit plan wordt binnen 6 weken na het eerste contact vastgesteld, met inachtneming van de inbreng van minderjarige jeugdigen, zoals bepaald in de Jeugdwet of vergelijkbare wet- en regelgeving. Jeugd-& Zorgland biedt de cliënt ondersteuning bij het overleg over het gezinsplan.



Artikel 5) Inwerkingtreding en Ondertekening Gezinsplan

  1. Het gezinsplan wordt van kracht na instemming van de cliënt. Jeugd-& Zorgland en de cliënt ondertekenen gezamenlijk het gezinsplan. Het ondertekende gezinsplan blijft gedurende de looptijd van de overeenkomst ter beschikking van de cliënt.
  2. Het gezamenlijk opstellen van een gezinsplan is niet vereist bij hulp op grond van een maatregel van kinderbescherming, maar ook dan streeft Jeugd-& Zorgland naar een gezamenlijk gedragen plan.
  3. Het cliëntsysteem verleent Jeugd-& Zorgland toestemming om voor aanvang van de hulp informatie uit te wisselen met de opdrachtgever. Voor het opvragen van informatie bij andere instanties zal de jeugdprofessional eerst vooraf toestemming vragen aan de cliënt, als onderdeel van het gezinsplan of in een afzonderlijk verzoek. Het is essentieel dat de toestemming daadwerkelijk wordt gevraagd en vastgelegd. Let op dat dit artikel niet zondermeer als een gegeven kan worden beschouwd waarop de toestemming wordt gebaseerd.


Doel en Inhoud Gezinsplan

  1. Het gezinsplan heeft als doel de kwaliteit van leven van de cliënt te ondersteunen en zoveel mogelijk aan te sluiten bij diens persoonlijke wensen en mogelijkheden.
  2. Het gezinsplan beschrijft de persoonlijke situatie van de cliënt als gevolg van diens beperkingen en de met de cliënt overeengekomen vormen van hulp.
  3. In het gezinsplan wordt in ieder geval vastgelegd:
    • De doelen waaraan de cliënt wil gaan werken.
    • Het vaste aanspreekpunt binnen de organisatie van Jeugd-& Zorgland voor de cliënt.
    • Welke familieleden van de cliënt of anderen bij de hulpverlening worden betrokken of over de hulpverlening worden geïnformeerd, en hoe dat plaatsvindt.
    • De momenten van evaluatie van het gezinsplan.


Naleving van het Gezinsplan

  1. Jeugd-& Zorgland voert de zorg uit volgens de afspraken in het gezinsplan.
  2. Indien Jeugd-& Zorgland de afgesproken zorg niet conform het gezinsplan kan verlenen, brengt Jeugd-& Zorgland de cliënt daarvan direct op de hoogte. Als de cliënt de afgesproken zorg niet conform het gezinsplan kan ontvangen, brengt de cliënt Jeugd-& Zorgland daarvan direct op de hoogte.
  3. Het gezinsplan wordt minimaal eenmaal per zes maanden in samenspraak met de cliënt en andere belanghebbenden geëvalueerd en, indien nodig, bijgesteld. De cliënt kan gemotiveerd verzoeken om een tussentijdse evaluatie. De evaluatie en eventuele bijstellingen worden schriftelijk vastgelegd. De eerste evaluatie vindt plaats binnen drie maanden na de instemming van de cliënt met het gezinsplan, of zoveel eerder als nodig is.
  4. Als Jeugd-& Zorgland de afgesproken zorg niet verleent, biedt Jeugd-& Zorgland de cliënt, zonder dat de cliënt Jeugd-& Zorgland in gebreke hoeft te stellen, een redelijke genoegdoening aan.



Artikel 5) Wijziging van de Hulp bij Jeugd-& Zorgland

5.1 Wijzigingen in de Hulp

  1. Wijzigingen in de ingezette hulp of het gezinsplan kunnen slechts in overleg en na overeenstemming tussen de cliënt en/of diens wettelijk vertegenwoordiger en Jeugd-& Zorgland worden aangebracht. Instemming is niet vereist bij hulp op grond van een maatregel van kinderbescherming, maar ook dan streeft Jeugd-& Zorgland naar overeenstemming met de cliënt en/of diens wettelijke vertegenwoordiger.
  2. Het hierboven genoemde overleg is niet vereist indien, als gevolg van spoedeisende omstandigheden, Jeugd-& Zorgland in het belang van de cliënt direct noodzakelijke maatregelen dient te treffen. Als dat het geval is, zal Jeugd-& Zorgland zo spoedig mogelijk in overleg treden met de cliënt en/of diens wettelijk vertegenwoordiger.


Artikel 6) Uitvoering van de Hulp

  • Omgangsvormen: De cliënt dient algemeen aanvaardbare omgangsvormen te hanteren en geweld, agressie, discriminatie of (seksuele) intimidatie achterwege te laten. Indien de medewerker(s) van Jeugd-& Zorgland hiermee op welke wijze dan ook wordt/worden geconfronteerd, kan dit een reden zijn voor onmiddellijke beëindiging van de dienstverlening door Jeugd-& Zorgland. Tevens kan aangifte bij de politie worden gedaan.
  • Privacy: Privacy van zowel de cliënt als ook de medewerker worden wederzijds gerespecteerd. Dit betekent onder andere dat er geen beeld- en geluidopnames van cliënten of medewerkers van Jeugd-& Zorgland gemaakt en gepubliceerd worden zonder expliciete toestemming van deze persoon dan wel personen. Tevens worden er geen uitlatingen gedaan over cliënten en medewerkers van Jeugd-& Zorgland via (sociale) media of welke manier dan ook.
  • Rookvrije Werkplek: In het geval hulpverlening bij de cliënt thuis plaatsvindt, zorgt de cliënt ervoor dat de medewerker de werkzaamheden op een rookvrije werkplek kan verrichten. De cliënt of derden zullen niet roken in aanwezigheid van de medewerker, tenzij de medewerker daarvoor toestemming heeft gegeven. Het is medewerkers van Jeugd-& Zorgland niet toegestaan te roken tijdens het verlenen van hulp aan de cliënt.
  • Giften: Het is niet toegestaan om de medewerker(s) giften in natura, geld of geschenken aan te bieden anders dan een symbolisch gebaar van dank.



Totstandkoming overeenkomst bij Jeugd-& Zorgland

  1. Het recht op zorg- en dienstverlening wordt van kracht na het aangaan van een zorg- en dienstverleningsovereenkomst tussen Jeugd-& Zorgland en de cliënt.
  2. De overeenkomst bevat in ieder geval:
    • Een verwijzing naar de geïndiceerde zorg
    • Een bepaling dat het op te stellen gezinsplan onderdeel uitmaakt van de overeenkomst.
    • Een beschrijving van de diensten waar de cliënt gebruik van wil maken met een specificatie van de kosten.
  3. Een zorg- en dienstverleningsovereenkomst wordt schriftelijk aangegaan en komt tot stand na ondertekening door Jeugd-& Zorgland en de cliënt.
  4. Tenzij anders aangegeven maken deze algemene en bijzondere voorwaarden uitdrukkelijk deel uit van de overeenkomst.


Beëindiging en opzegging bij Jeugd-& Zorgland

  1. Beëindiging van de hulp

De hulp eindigt in de navolgende gevallen:
A. Indien de gestelde doelen in het hulpverleningsplan zijn bereikt.
B. Indien de geldigheidstermijn van de beschikking is verstreken.
C. Indien de periode is verstreken zoals vastgesteld in het gezinsplan, en de doelen behaald zijn.
D. Indien geen overeenstemming wordt bereikt over het gezinsplan.
E. Met wederzijds goedvinden, tenzij het hulp betreft waartoe een maatregel van kinderbescherming verplicht.
F. Door opzegging door de cliënt en/of diens wettelijk vertegenwoordiger, tenzij het zorg betreft waartoe een maatregel van kinderbescherming verplicht.
G. Indien de cliënt overlijdt.
H. Een verandering in de beschikking treedt op, waardoor de cliënt geen recht op zorg, uitgevoerd door Jeugd-& Zorgland, meer heeft.
I. Ontbinding door rechterlijke tussenkomst.

In alle gevallen zal Jeugd-& Zorgland het beëindigen van de hulp melden bij de lokale verwijzer.


  1. Opzegging door Jeugd-& Zorgland

Jeugd-& Zorgland kan de overeenkomst opzeggen op grond van zodanig zwaarwegende redenen, dat voortzetting van de zorg- en dienstverlening in redelijkheid niet kan worden verlangd. Onder deze voorwaarden wordt in ieder geval verstaan:
2.1. Dat de cliënt zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet naleeft.

2.2. De cliënt weigert de medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is voor een goede uitvoering van de overeenkomst.

2.3. De cliënt, diens wettelijke vertegenwoordiger of andere bij de cliënt betrokkenen vertoont/vertonen jegens medewerkers of cliënten van Jeugd-& Zorgland, die voortzetting van zorg- en dienstverlening niet meer mogelijk maken.

2.4. De omvang of zwaarte van de zorg- en/of dienstverlening door een gewijzigde (zorg)vraag zich zodanig ontwikkelt dat deze buiten de reikwijdte van de overeenkomst gaat vallen en Jeugd-& Zorgland en de cliënt geen afspraken kunnen maken over een aanpassing van de overeenkomst.


2.5. Op het moment dat Jeugd-& Zorgland, als gevolg van een niet aan Jeugd-& Zorgland verwijtbare omstandigheid, geen vergoeding meer ontvangt van het zorgkantoor of de gemeente voor de uitvoering van de overeengekomen zorg- en dienstverlening en de cliënt deze ook niet voor eigen rekening afneemt.

2.6. In geval van surseance van Jeugd-& Zorgland. Algemene voorwaarden voor zorg- en dienstverlening

  1. Jeugd-& Zorgland zal bij opzegging naar haar vermogen behulpzaam zijn bij het vinden van een alternatief voor de cliënt.
  2. In de gevallen genoemd onder 2 kan opzegging door Jeugd-& Zorgland tegen elke dag van de kalendermaand geschieden, met inachtneming van een opzegtermijn van een maand, tenzij dringende, aan de cliënt onverwijld mee te delen redenen, onmiddellijke beëindiging van de overeenkomst rechtvaardigen.
  3. Indien Jeugd-& Zorgland deze algemene voorwaarden wijzigt, kan de cliënt de overeenkomst opzeggen tegen de dag waarop de wijziging van de algemene voorwaarden in werking treedt.
  4. Opzegging dient schriftelijk te geschieden.


Artikel 7) Informatie, privacy, registratie en beheer van gegevens

Duidelijke informatie

  1. Steeds als Jeugd-& Zorgland de cliënt informatie verschaft, doet zij dit op een voor de cliënt geschikt niveau en vergewist zich ervan dat de cliënt de informatie heeft begrepen.
  2. Als Jeugd-& Zorgland de informatie elektronisch verschaft, vergewist zij zich ervan of de cliënt deze informatie kan ontvangen.
  3. Indien het belang van de cliënt dit vereist, dient Jeugd-& Zorgland de betreffende informatie te verstrekken aan de vertegenwoordiger van de cliënt.
  4. Jeugd-& Zorgland zorgt ervoor dat de cliënt of diens vertegenwoordiger gedurende de looptijd van de overeenkomst voldoende geïnformeerd blijft over voor hem relevante aangelegenheden aangaande de uitvoering van de overeenkomst.
  5. Jeugd-& Zorgland zorgt ervoor dat zij die informatie beschikbaar heeft die het voor de cliënt mogelijk maakt een goede vergelijking te maken met andere zorgaanbieders, teneinde een weloverwogen keuze te kunnen maken.
  6. Jeugd-& Zorgland zorgt ervoor dat de in het vorige lid bedoelde informatie beschikbaar is op de website, in brochures of in ander schriftelijk materiaal.



Bevoegdheden van de vertegenwoordiger

  1. De vertegenwoordiger treedt in de rechten en plichten van de cliënt uit hoofde van deze algemene voorwaarden voor zover de cliënt wilsonbekwaam is en voor zover de vertegenwoordiger hiertoe is gemachtigd op grond van de wet of de persoonlijke schriftelijke machtiging van de cliënt.


Algemene voorwaarden voor zorg- en dienstverlening

Algemeen Privacy: bescherming persoonsgegevens

  1. Voor de in dit hoofdstuk bedoelde gegevens geldt onverkort hetgeen is bepaald in de Algemene Verordening Gegevensverwerking.
  2. Jeugd-& Zorgland verbindt zich tot geheimhouding van al hetgeen in het kader van zorg- en dienstverlening plaatsvindt en waarvan Jeugd-& Zorgland kan vermoeden dat deze van vertrouwelijke aard zijn. Jeugd-& Zorgland zal haar medewerkers eenzelfde geheimhoudingsplicht opleggen.


Bescherming van de persoonlijke levenssfeer

  1. Jeugd-& Zorgland beheert en registreert informatie over de hulp in haar eigen elektronisch cliëntdossier en is tevens aangesloten bij de landelijke verwijsindex risicojongeren. Jeugd-& Zorgland draagt zorg voor zorgvuldige registratie en beheer van gegevens en heeft dit vastgelegd in het privacyreglement. Dit reglement maakt onderdeel uit van deze voorwaarden. De volledige tekst van het privacyreglement is na te lezen op de website van Jeugd-& Zorgland (www.jeugdenzorgland.nl).
  2. Jeugd-& Zorgland draagt zorg dat aan anderen dan de cliënt geen inlichtingen over de cliënt dan wel inzage in of afschrift van het dossier worden verstrekt dan met toestemming van de cliënt. Het verstrekken gebeurt ook dan alleen voor zover daardoor de persoonlijke levenssfeer van een ander niet wordt geschaad.
  3. Aan degenen die rechtstreeks betrokken zijn bij de uitvoering van de zorg- en dienstverlening overeenkomt en hun vervangers kan zonder toestemming van de cliënt inlichtingen of inzage worden gegeven, voor zover nodig voor de uitoefening van hun werkzaamheden.
  4. Aan de wettelijk vertegenwoordiger van de minderjarige of wilsonbekwame cliënt kan zonder toestemming van de cliënt inlichtingen of inzage gegeven worden, voor zover deze informatie nodig is voor de vertegenwoordiging.
  5. De cliënt en/of diens wettelijke vertegenwoordiger zal, voor zover nodig ter uitvoering van deze overeenkomst, Jeugd-& Zorgland in kennis stellen van de betrokkenheid van (een) andere instelling(-en), bijvoorbeeld ten aanzien van (eerdere) hulp of onderwijs. Zo nodig kan om inzage of afschrift van daarop betrekking hebbende relevante stukken gevraagd worden. Hiervoor vraagt Jeugd-& Zorgland van tevoren toestemming aan de cliënt.
  6. Jeugd-& Zorgland wisselt gegevens uit met andere instellingen indien dit noodzakelijk wordt geacht met betrekking tot de financiering, uitvoering en continuïteit van de geleverde zorg of te leveren zorg. Dit betreft zowel cliënt specifieke informatie als geaggregeerde informatie.



Bewaren van gegevens

  1. Jeugd-& Zorgland bewaart het dossier gedurende vijftien jaren, te rekenen vanaf het tijdstip waarop de zorg- en dienstverleningsovereenkomst is beëindigd. Gegevens met betrekking tot de cliënt die niet tot het dossier behoren, bewaart Jeugd-& Zorgland zo lang als nodig is voor het doel waarvoor de gegevens zijn verkregen. Na afloop van die termijn vernietigt Jeugd-& Zorgland deze gegevens. Indien het gegevens betreft die hij van de cliënt heeft ontvangen, dan geeft hij deze aan de cliënt terug.
  2. Jeugd-& Zorgland vernietigt het dossier of gedeelten van het dossier binnen drie maanden na een daartoe strekkend schriftelijk verzoek van de cliënt, tenzij het verzoek bescheiden betreft waarvan redelijkerwijs aannemelijk is dat de bewaring van aanmerkelijk belang is voor een ander dan de cliënt als mede voor zover het bepaalde bij of krachtens de wet zich tegen vernietiging verzet.
  3. Jeugd-& Zorgland verstrekt de cliënt inzage en afschrift van de bescheiden die deel uit maken van het dossier. De verstrekking blijft achterwege voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van een ander.
  4. De cliënt of zijn vertegenwoordiger heeft het correctierecht. Aan de medewerker mag gevraagd worden de inhoud van het dossier te veranderen. De medewerker behoeft niet mee te werken aan het weghalen van informatie. Er mag wel een eigen verklaring toegevoegd worden.
  5. Jeugd-& Zorgland verleent medewerking aan het verstrekken van gegevens ten behoeve van controles door het zorgkantoor en gemeentes, voor zover deze controles worden uitgevoerd in overeenstemming met de privacywetgeving.
  6. Persoonsgegevens van cliënten worden verwerkt overeenkomstig de regels van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (vanaf 25 mei 2018 Algemene Verordening Gegevensverwerking).


Artikel 8) Verzekeringen

De cliënt is verplicht een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering en een ziektekostenverzekering af te sluiten. De cliënt (of namens hem zijn wettelijke vertegenwoordiger) is aansprakelijk voor de eventueel door hem/haar veroorzaakte schade. Voor zover mocht blijken dat de cliënt ter zake onverzekerd is, is de cliënt aansprakelijk voor de betreffende extra kosten die de werkzaamheden van Jeugd-& Zorgland uit hoofde van deze overeenkomst met zich brengen.


Artikel 9) Aansprakelijkheid Jeugd-& Zorgland

  1. De jeugdprofessional van Jeugd-& Zorgland zal bij zijn werkzaamheden de codes van een goed hulpverlener in acht nemen en daarbij handelen in overeenstemming met op hem rustende verantwoordelijkheid, voortvloeiende uit de vigerende regelgeving, de regels daarvoor binnen Jeugd-& Zorgland en de geldende professionele standaarden.
  2. Jeugd-& Zorgland treft maatregelen die redelijkerwijs mogelijk zijn om schade aan of vermissing van de eigendommen van de cliënt te voorkomen. Jeugd-& Zorgland informeert de cliënt over deze maatregelen.

  1. Jeugd-& Zorgland zorgt ervoor dat degenen die onder zijn verantwoordelijkheid betrokken zijn bij de zorg voor de cliënt, zorgvuldig omgaan met diens eigendommen.
  2. Cliënt is gehouden Jeugd-& Zorgland in de gelegenheid te stellen een door Jeugd-& Zorgland tekortschieten in de nakoming van de overeenkomst binnen een redelijke termijn voor rekening van Jeugd-& Zorgland te herstellen.
  3. De aansprakelijkheid voor Jeugd-& Zorgland is beperkt tot het bedrag dat ter zake door een door Jeugd-& Zorgland gesloten verzekering wordt uitgekeerd, voor zover deze aansprakelijkheid door de verzekering wordt gedekt. Indien de verzekering in enig geval geen dekking biedt of niet tot uitkering overgaat, is de aansprakelijkheid beperkt, bij zorg- en dienstverleningsovereenkomsten die op het moment van de schadeveroorzakende gebeurtenis ten hoogste drie maanden hebben geduurd: tot ten hoogste het bedrag dat met de overeenkomst gemoeid is en bij die op het moment van de schadeveroorzakende gebeurtenis langer dan drie maanden hebben geduurd: tot ten hoogste het bedrag dat met de overeenkomst is gemoeid over de periode van ten hoogste drie maanden direct voorafgaande aan het plaatsvinden van de schadeveroorzakende gebeurtenis. Schades veroorzaakt door (een van de medewerkers van) Jeugd-& Zorgland van € 50,00 of minder worden niet vergoed, tenzij aantoonbaar sprake is van opzet of grove schuld. Melding en afhandeling van schadegevallen vinden plaats volgens een vastgestelde procedure.
  4. Het bepaalde in artikel 3 is mede van toepassingen op de door Jeugd-& Zorgland ingeschakelde derden.
  5. De beperkingen in aansprakelijkheid zoals omschreven in lid 5. Gelden niet indien de schade is te wijten aan opzet of grove schuld van de zijde van Jeugd-& Zorgland.
  6. De cliënt is verplicht een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren af te sluiten.


Artikel 10) Klachtenregeling

  1. Klacht: Jeugd-& Zorgland streeft een zorgvuldige uitvoering na van de hulp en zorgverlening. Ondanks de beoogde zorgvuldigheid kan de cliënt een klacht hebben over de hulpverlening.
  2. Klachtenreglement: Op de hulp en zorgverlening is een klachtenreglement voor cliënten van toepassing, dat voldoet aan de wettelijke bepalingen daarover. Het klachtenreglement is na te lezen op de website van Jeugd-& Zorgland (www.jeugdenzorgland.nl).



Artikel 11) Geschillen

  • Toepasselijk recht: Deze algemene voorwaarden en alle overeenkomsten waarop zij van toepassing zijn, worden beheerst door het Nederlandse recht.
  • Geschillen: Eventuele geschillen zullen, voor zover zij tot de competentie van de rechtbank Zeeland/West-Brabant behoren, worden voorgelegd aan de rechtbank Zeeland/West-Brabant. Geschillen die behoren tot de competentie van de sector kanton van enige rechtbank, worden voorgelegd aan de sector kanton die volgens de wet bevoegd is van die geschillen kennis te nemen. Wanneer een geschil is aan te merken als klacht, wordt die in behandeling genomen conform de klachtenregeling van Jeugd-& Zorgland (zie artikel 10). Indien een bepaling uit de zorgovereenkomst en/of de algemene voorwaarden nietig blijkt te zijn, tast dit niet de geldigheid van de gehele overeenkomst/algemene voorwaarden aan. Partijen zullen ter vervanging (een) nieuwe bepaling(en) vaststellen, waarmee zoveel als rechtens mogelijk is aan de bedoeling van de oorspronkelijke overeenkomst/algemene voorwaarden gestalte wordt gegeven.


Gedragscode medewerkers

Jeugd-& Zorgland hanteert een gedragscode voor medewerkers. Deze gedragscode geeft de beschrijving van hoe medewerkers geacht worden zich te gedragen, zowel ten opzichte van elkaar, als ten opzichte van cliënten en derden. De code is gericht op het in de organisatie bestrijden en voorkomen van agressie, racisme, seksuele intimidatie alsmede op het respecteren van levensbeschouwelijke opvattingen. De gedragscode is op te vragen bij de jeugdprofessional.


Verplichtingen van de cliënt

  1. De cliënt verleent naar beste kunnen de medewerking die redelijkerwijs nodig is voor het uitvoeren van de overeenkomst.
  2. De cliënt onthoudt zich van gedrag dat schadelijk is voor het welzijn van andere cliënten, bezoekers en medewerkers.
  3. De cliënt werkt mee aan instructies en maatregelen van Jeugd-& Zorgland gericht op (brand)veiligheid.
  4. De cliënt conformeert zich aan het document "Zo gaan we met elkaar om."
  5. De cliënt verleent alle noodzakelijke medewerking om Jeugd-& Zorgland in staat te stellen de zorg te leveren conform regelgeving betreffende de arbeidsomstandigheden.
  6. De cliënt moet de begeleiders de gelegenheid bieden hun taken uit te voeren zoals vastgelegd in het gezinsplan of in het kader van veiligheid.
  7. De cliënt is verplicht Jeugd-& Zorgland meteen te informeren over feiten en omstandigheden die voor de uitvoering van de zorg- en dienstverlening van belang kunnen zijn.
  8. De cliënt staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter hand gestelde gegevens en documenten.


Deze algemene voorwaarden treden in werking op:
(01 – 01 - 2024)